Ik ga iedere week voor dag en dauw uit de veren, om aan te sluiten bij een ondernemersnetwerkclub. Ik krijg de kans om mijzelf en mijn bedrijf te presenteren aan meer dan 40 ondernemers en doe dat met veel plezier. Ook hier geldt: een goede voorbereiding is het halve werk, want als ik iedere week met eenzelfde pitch kom, zal de aandacht voor wat ik zeg, of waar ik naar op zoek ben, al snel wegzakken. Bovendien is een elevatorpitch van 60 seconden ongelofelijk kort en daagt het me uit, om kort, bondig en to the point te zijn.

Wat ik hiermee duidelijk wil maken, is dat je netwerken eigenlijk hetzelfde zou moeten benaderen als je werk of je bedrijf. Zonder focus of zonder plan, bereik ik veel minder. Welke boodschap wil ik brengen? Waar ligt de focus op binnen mijn bedrijf? Wat zijn mijn doelen, ambities of verlangens? Hoe concreter ik dit kan delen met andere ondernemers, hoe beter ze snappen, wat ik doe, hoe ze me kunnen helpen en waarmee ze me kunnen helpen.

En eigenlijk is dit ook de manier waarop ik tegen acquisitie aankijk. Zonder plan of doel, op maat afgestemd en in samenspraak met de klanten waarvoor we bellen, is de conversie een stuk lager en meer geluk dan wijsheid.

 “The key to success is to focus on goals, not obstacles”

Wat is jouw doel voor de komende maand?

#succes #focus #acquisitie