Die uitdrukking ken je vast. Bellen is snel, direct, maar voor sommigen ook ongemakkelijk. Een goed telefoongesprek moet aan een aantal voorwaarden voldoen, zeker als het gaat om acquisitie.

Hoe kom je overtuigend over? Het is eigenlijk net als met een goed recept, als je er alle ingrediรซnten voldoende en op de juiste manier in doet, dan heb je een heerlijke maaltijd. Gebruik je van het een of ander niet voldoende, dan kun je het misschien wel eten, maar is het minder lekker.

Hier is het recept voor een goed telefonisch acquisitiegesprek met resultaat.
๐—ž๐—ผ๐—บ ๐˜€๐—ป๐—ฒ๐—น ๐˜๐—ผ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ป
Je weet wat je doel is, je hebt je verhaal of boodschap op orde. Let er echter op, dat je zelf niet te lang aan het woord bent. Je wilt uiteindelijk gewoon de afspraak maken.

๐—ช๐—ฒ๐—ฒ๐˜€ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜„๐˜‚๐˜€๐˜ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ท๐—ฒ ๐—ต๐—ผ๐˜‚๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด
Hoe zit je erbij als je gaat bellen? Onderuit gezakt, lusteloos? Of helemaal klaar voor actie en gefocust? Ook al ziet iemand het niet, het is merkbaar aan de andere kant van de lijn, echt waar!

๐—•๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ธ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐˜๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐—ฒ ๐—ด๐—ฎ๐—ฎ๐˜ ๐˜‡๐—ฒ๐—ด๐—ด๐—ฒ๐—ป
Voorkom woorden alsย โ€˜misschienโ€™, โ€˜geenโ€™, โ€˜nietโ€™, โ€˜maarโ€™, โ€˜proberenโ€™? Dit zijn woorden met een negatieve lading. Schrijf je een script uit, of bel je uit de losse pols?ย Sowieso werkt het goed als je voor iedere klant een (aangepast) belscript hebt. Voorkom standaard belscripten en verdiep je in de โ€œlook en feelโ€ van de klant.

๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ถ๐—ท๐—ฑ ๐˜๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฒ๐—น โ€˜๐˜‚๐—ต๐—ต๐—ต๐˜€โ€™
Haperingen in je verhaal en te veel uhhhs, zijn storend en leiden af van wat je wilt zeggen. Lastig, want we doen het vaak onbewust. In het brein van de gesprekspartner aan de andere kant van de lijn triggert het iets anders: โ€œOh, ze weten het niet. Weg overtuigingskracht.

๐—ฉ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐—ฝ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐—ท๐—ฒ ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐˜ ๐—ธ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ด๐—ฒ๐—ป
Anticipeer vast op de antwoorden die je mogelijk krijgt. Een vlot antwoord op een vraag komt krachtig en overtuigend over en dat is precies wat je wil bereiken. Breng de FAQ van te voren in kaart, dan is de kans dat je letterlijk met een mond vol tanden staat, zo klein mogelijk en heb je meer kans op een afspraak of een verkoop.

En dan nog een toegift:
๐—š๐—ฒ๐—ฒ๐—ณ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ผ๐—ฝ
Denk niet, dat ieder gesprek meteen raak is en iets oplevert. Zelf professionele belbureaus zoals New Business Matters scoren geen 100%. Soms is het de kracht van de herhaling of de aanhouder wint.

Komt je er zelf รฉcht niet uit? Dan zijn wij er om je te helpen!