Die uitdrukking ken je vast. Bellen is snel, direct, maar voor sommigen ook ongemakkelijk. Een goed telefoongesprek moet aan een aantal voorwaarden voldoen, zeker als het gaat om acquisitie.
Hoe kom je overtuigend over? Het is eigenlijk net als met een goed recept, als je er alle ingrediรซnten voldoende en op de juiste manier in doet, dan heb je een heerlijke maaltijd. Gebruik je van het een of ander niet voldoende, dan kun je het misschien wel eten, maar is het minder lekker.
Hier is het recept voor een goed telefonisch acquisitiegesprek met resultaat.
๐๐ผ๐บ ๐๐ป๐ฒ๐น ๐๐ผ๐ ๐ฑ๐ฒ ๐ธ๐ฒ๐ฟ๐ป
Je weet wat je doel is, je hebt je verhaal of boodschap op orde. Let er echter op, dat je zelf niet te lang aan het woord bent. Je wilt uiteindelijk gewoon de afspraak maken.
๐ช๐ฒ๐ฒ๐ ๐ท๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐๐๐ ๐๐ฎ๐ป ๐ท๐ฒ ๐ต๐ผ๐๐ฑ๐ถ๐ป๐ด
Hoe zit je erbij als je gaat bellen? Onderuit gezakt, lusteloos? Of helemaal klaar voor actie en gefocust? Ook al ziet iemand het niet, het is merkbaar aan de andere kant van de lijn, echt waar!
๐๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐ป๐ธ ๐๐ฎ๐ป ๐๐ฒ ๐๐ผ๐ฟ๐ฒ๐ป ๐๐ฎ๐ ๐ท๐ฒ ๐ด๐ฎ๐ฎ๐ ๐๐ฒ๐ด๐ด๐ฒ๐ป
Voorkom woorden alsย โmisschienโ, โgeenโ, โnietโ, โmaarโ, โproberenโ? Dit zijn woorden met een negatieve lading. Schrijf je een script uit, of bel je uit de losse pols?ย Sowieso werkt het goed als je voor iedere klant een (aangepast) belscript hebt. Voorkom standaard belscripten en verdiep je in de โlook en feelโ van de klant.
๐ฉ๐ฒ๐ฟ๐บ๐ถ๐ท๐ฑ ๐๐ฒ ๐๐ฒ๐ฒ๐น โ๐๐ต๐ต๐ต๐โ
Haperingen in je verhaal en te veel uhhhs, zijn storend en leiden af van wat je wilt zeggen. Lastig, want we doen het vaak onbewust. In het brein van de gesprekspartner aan de andere kant van de lijn triggert het iets anders: โOh, ze weten het niet. Weg overtuigingskracht.
๐ฉ๐ฒ๐ฟ๐ฑ๐ถ๐ฒ๐ฝ ๐ท๐ฒ ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฟ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ถ๐ฒ ๐ท๐ฒ ๐ธ๐๐ป๐ ๐ธ๐ฟ๐ถ๐ท๐ด๐ฒ๐ป
Anticipeer vast op de antwoorden die je mogelijk krijgt. Een vlot antwoord op een vraag komt krachtig en overtuigend over en dat is precies wat je wil bereiken. Breng de FAQ van te voren in kaart, dan is de kans dat je letterlijk met een mond vol tanden staat, zo klein mogelijk en heb je meer kans op een afspraak of een verkoop.
En dan nog een toegift:
๐๐ฒ๐ฒ๐ณ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ผ๐ฝ
Denk niet, dat ieder gesprek meteen raak is en iets oplevert. Zelf professionele belbureaus zoals New Business Matters scoren geen 100%. Soms is het de kracht van de herhaling of de aanhouder wint.
Komt je er zelf รฉcht niet uit? Dan zijn wij er om je te helpen!
Leave A Comment