Je website staat als een huis, je hebt een sterk sales-team in dienst én je socialmediakanalen worden consistent gevuld met relevante content. Je harde werken loont, want er wordt regelmatig contact met je bedrijf opgenomen door potentiele klanten – nieuwsgierig naar wat je met jouw bedrijf voor hen zou kunnen betekenen. Nu begint het echte werk, want hoe zorgt je er nou voor dat deze potentieel geïnteresseerden, ookwel leads, betalende klanten worden? In deze blog geven we je 3 handige tips.

1. Focus op het verkrijgen van je aandacht, in plaats van zichtbaarheid
We leven in een tijd dat iedereen gebombardeerd wordt met reclame. De meeste bedrijven zijn zo bezig met hun zichtbaarheid, dat ze vergeten dat het daadwerkelijk vasthouden van de aandacht is waar het uiteindelijk om draait.

‘De video is wel 100.000 keer bekeken’, is geen ongehoorde uitspraak. Echter, meer vertoningen betekent niet noodzakelijk meer leads. En meer leads leiden niet per definitie tot meer klanten. Hoe zorg je er dan precies voor dat je deze aandacht wél vasthoudt?

– Creeer nieuwsgierigheid
– Gebruik de juiste woorden – woorden die enthousiasme opwekken
– Wees relevant: ontdek wat je klanten willen
– Wees enthousiast en misschien zelfs een beetje gek. Dit werkt vaak aanstekelijk
– Draag jouw USP uit: het unieke voordeel van jouw product of dienst
– Gebruik video – mocht je dat nog niet doen

2. Data
Goed, de aandacht is er. Hoe zorg je er dan voor dat je de juiste middelen inzet voor de juiste doelgroep, zodat de juiste doelgroep aangesproken wordt? Het antwoord ligt bij data. Je doelgroep vertelt online namelijk een hoop over zichzelf. Ga na hoe een potentiele klant zich beweegt over je online kanalen, hier is hele waardevolle informatie uit te halen. Met deze inzichten krijg je een goed beeld bij datgene wat de klant boeit én bindt.

Een mooi bruggetje naar de volgende tip.

3. Ken je doelgroep
Leads zijn mensen – echte mensen – met echte zorgen, barrières, cognitieve vooroordelen, vragen en opties. Hoe beter je ze probeert te leren kennen, hoe beter je deze problemen begrijpt, hoe beter je hen kunt helpen door klant te worden. Dit begint natuurlijk met het ontwikkelen van een klantpersonage.

Doorloop de volgende vijf stappen om tot een goed klantpersona te komen:
1. Beschrijf je klant op basis van demografische gegevens
2. Beschrijf wat ze nodig hebben
3. Verbind dit met wat ze willen
4. Beschrijf hun angsten of pijnpunten
5. Bepaal hun psychologische barrières voor het doen van een aankoop.

Hoe beter je je kennis van klantpsychologie begrijpt en toepast, hoe beter je op je doelgroep kan inspelen.

Conclusie
Is er meer dan dat? Absoluut. Echter, door deze drie tips toe te passen, kun je meer leads naar klanten omzetten dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Is dit nog een stap te ver voor jou en moet je allereerst nog leads verkrijgen? Neem dan gerust contact met ons op via 079 – 760 05 98. We helpen je graag.